OM KELD MOSEHOLM

Da Keld Moseholm blev 80 år i 2016, markerede Faaborg Museum det med udstillingen ”Livsværker”. Museets direktør Gertrud Hvidberg Hansen bidrog til kataloget med en beskrivelse af Keld Moseholms have og atelier – smukt beliggende ned til det sydfynske øhav – og skrev bl.a.: ”Det hele er en overvældende oplevelse og et flot syn, og man spørger sig selv om det virkelig kan passe, at de mange værker bare er skabt af en enkelt kunstner. Med det er de ! Her udfoldes et imponerede livsværk af en usædvanligt produktiv billedhugger, der udgør et væsentligt kapitel i nutidig dansk billedhuggerkunst.

Man skal ikke være sammen med Keld Moseholm ret længe for at få forklaringen på, at eet menneske har skabt al den kunst: Han arbejder altid. Han tænker, han tegner, han modellerer – og omkring ham myldrer naturalistiske børn og kvinder, små tykke mænd der kaster sig ud i de mest halsbrækkende situationer, som aldrig kan gå godt ... eller kan det? Moseholm afslører ikke, hvordan historien ender .. det er tilladt at håbe det bedste. Og kan man sin bibelhistorie, letter det ofte på det hele ..


Gertrud Hvidberg Hansen beskriver hans billedsprog som nutidigt og rundet af det 20. århundredes kunst og æstetik, men fortællingerne og de moralske værdier, der er bærende i værkerne, er tidløse og universelle og rækker uden for kunstnerens egen tid og eget rum.


Se video om udstillingen ”Livsværker” af Sven Storm og Jytte Reimer for Faaborg Museum 2016 

quotesArtboard 1 copy 2

Magtbegær, oppustede selvbilleder og ondskab


”Keld Moseholm begyndte sin karriere med en række indlevede og poetiske realistiske skulpturer og portrætbuster, specielt af kvinder og børn. Siden viede han sig til fremstillingen af ”de små tykke mænd” og hermed ændrede hans kunst karakter i tre henseender: Den bliver humoristisk og ironisk. Den bliver fortællende, ja, Moseholm er sikkert for tiden den mest episke billedhugger, for de fleste af hans skulpturer fremstiller situationer der indgår i og forudsætter et narrativt forløb. Og endelig bliver hans skulpturer til fremstillinger af vores magtbegær, oppustede selvbilleder og ondskab overfor andre.(...)
Hans skulpturer repræsenterer ofte en skrøbelig magi som det er svært at tro på, men som alligevel rammer beskueren” 


Fra bogen Litteratur og Intersubjektivitet v. professor, mag. art. Jørgen Dines Johansen, Syddansk Universitet, 2009

Tegnede på væggen i stalden - og på ensilagebeholderen


Keld Moseholm er fynbo, født på en gård ved Nørre Lyndelse. Han har altid tegnet og fortæller om, hvordan han tegnede på væggen i stalden hos sine forældre, og hvordan han tegnede med tjære på ensilage-beholderen, inden den blev tjæret helt over. Croquis – hurtig tegning af nøgne mennesker – kom ind i hans verden, da hans lærer i tegning, som var et valgfag i militærtiden, inviterede ham til at tegne på et hold, hvor hun underviste. Senere blev det maleren Kaj Kylborg på Det Fynske Kunstakademi, som blev en øjenåbner med hensyn til at se (1958 til 1962). Fra Fyn kom han til Kunstakademiet i København og professor Gottfred Eickhoff (1965 til 1970), samt til Skolen for kunstpædagogik, Charlottenborg (1968-70).


Keld Moseholm blev senere selv lærer og arbejdede ved Det fynske Kunstakademi 1974-75, Nyborg Gymnasium 1970-72 og Sct. Knuds Gymnasium i Odense 1972-85. Fra 1986 til 1990 var han timelærer ved Designskolen, Kolding, og i 2009 ledede han en Master Class v Tom Bass Sculpture School, Sydney, Australien.


Han er repræsenteret på danske og udenlandske museer og i mange private samlinger.


Se Niels Moseholms film om Keld Moseholms udstilling på Faaborg Museum 2016 

quotesArtboard 1 copy 2

Moseholms første arbejder viste et oplagt talent for det plastiske og for den poetiske gengivelse af menneskekroppen. På den måde gled Moseholm ind i en fin tradition. Bl.a. skabt og udviklet af Mogens Bøggild, Gottfred Eickhoff, Kai Nielsen, Gerhard Henning, Astrid Noack og Knud Nellemose.


Ole Lindboe i ”Keld Moseholms verden” fra 2004

Share by: